Julgodis

Hej på er
Hoppas ni alla haft en fin helg? En helg där stora delen av landet fått fira 3:e advent med snö. 
Så mysigt med lite snö och minusgrader, och jag håller tummar och tår att det blir en vit jul iår. Det är ju ändå bara 1 vecka kvar till Julafton! och tiden går så fort.
I helgen fick jag lite extra julfeeling och satte igång att baka lite julgodis. 
Det blev både knäck, mozartkulor, polkabräck och lyxiga chockladbollar. Så mysig att gå runt hemma, nynna till lite jullåtar och göra lite enkla julgodisar. Nackdelen är bara vem som ska äta upp allt?
Så jag passade på att ta med mig godsakerna fram till butiken under söndagen så även mina fina kunder fick provsmaka på godsakerna. 
Ett tips till julbaket är att använda fina råvaror. Många godisar innehåller chocklad. Använd då en fin chocklad som du själv tycker är god. Då chockladen sälllan ändrar smak bara för att man tillagar den. Så en fin och god chocklad är att rekomendera, Så blir även julgodiset extra gott. Jag brukar abvända lindt 70% chockladkaka och marabou mjölkchocklad. 
 
Chockladbräck med polkagrisar.
Jätte enkelt recept.
Smält ljus chocklad i ett attenbad. och häll ut på bakplåtspapper i ett tunt lager., och låt stelna. 
Smält sedan vit chocklad i ett vattenbad och häll ett tunt lager över den ljusa chockladen. 
Toppa sedan med krossade polkagrisar. 
 
Lyxiga chockladbollar.
Gör klassiska chockladbollar. men innnan du rullar dom i kokos så rullar du dom i smält chocklad och sen rullar du dom i kokos. 
 
 
 
Chockladknäck
Är ett vanligt knäckrecept där jag tillsatt mörk chocklad och lite kakao. 
 
Mozartkulor. 
Väldiga enkla att göra. men det tar lite tid. 
Tärna upp nougat och rulla till små bollar - låt stelna i kylen. 
Platta ut marsipan och klä nougatbollarna med ett lagom tjockt lager. Rulla till fina bollar. 
Doppa bollarna sedan i smält mörk chocklad. 
 
Kram Sofia 

Kommentera här: